Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes

Sposoby pozyskiwania pracowników w małych firmach

Data publikacji 25 marca 2020


Tak naprawdę sektor małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych w ogromnej mierze tworzy polską gospodarkę, bez nich ona by nie istniała. Wielu przedsiębiorców przez długi czas nie może znaleźć chętnych do pracy.

Najważniejszy element

Rekrutacja to jeden z istotniejszych elementów zatrudniania osób w firmie, ponieważ dobrze dobrana kadra pomaga nam osiągać lepsze zyski. Warto więc przyjrzeć się dokładnie całemu procesowi, jakim jest rekrutacja w małej firmie, dzięki czemu będzie można ją umiejętnie zaplanować, sprawić, by jej koszty były relatywnie niskie, a przy tym mieć zespół pracowników, którzy nie dość, że będą odpowiednio wykonywać obowiązki, to jeszcze zostaną w przedsiębiorstwie na długie lata.

Rekrutacja w małej firmie

Rodzaje rekrutacji
1) Wewnętrzna – polega na tym, że poszukujemy pracowników na wolne stanowisko tylko wewnątrz przedsiębiorstwa. W sposobie tym, najczęściej awansujemy pracownika niższego szczebla na stanowisko kierownicze, które właśnie się zwolniło. Dzięki temu pracownik ten czuje się zmotywowany do lepszej jeszcze pracy (dzięki zarobkom, ale też pozycji w firmie), a my nie ponosimy tak naprawdę żadnych kosztów związanych z działaniami rekrutacyjnymi. Ponadto nowy kierownik zna firmę, kulturę pracy w niej i nie musi się asymilować, poznawać otoczenia, co niewątpliwie wpływa dobrze na wydajność pracy. Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że inne osoby, starające się na dane stanowisko, mogą być rozczarowane wyborem, a w skrajnych przypadkach mogą postawić przedsiębiorcę przed wizją zwolnienia się z firmy. Zdecydowanie jest to dobry sposób, gdy posiadamy małą firmę.
2) Zewnętrzna – do niedawna był to najczęściej wybierany sposób na pozyskiwanie pracowników. Opiera się na szukaniu osób poza firmą, a więc najskuteczniejszy będzie on w sytuacji, gdy chcemy znaleźć pracowników najniższego szczebla, ale też wykwalifikowanych kierowników. Istnieje tutaj o wiele większa szansa na znalezienie kandydata, który w bardzo dużym stopniu odpowiada naszym wymaganiom oraz posiada bardzo cenne doświadczenie. Minusami tej rekrutacji jest fakt, że może ona kosztować bardzo dużo pieniędzy, a poza tym nowy pracownik może nie zostać dobrze przyjęty do całego zespołu, mogą narastać konflikty.
Etapy
Cały proces składa się tak naprawdę z kilku naprawdę ważnych kroków, a pominięcie choćby jednego z nich może skazać całość na niepowodzenie. Rekrutacja składa się z takich elementów, jak:
a) Analiza potrzeb kadrowych – tak naprawdę, by znać zapotrzebowanie, niezależnie od wielkości firmy, musimy oszacować, ilu pracowników nam potrzeba. Mała firma, jeśli zatrudni za mało osób, nie wykona całej pracy, natomiast ze zbyt dużą liczbą pracowników poniesie niepotrzebny koszt, który może ją zrujnować.
b) Planowanie procesu naboru – jeśli dobrze wykonamy ten etap, będziemy mieli obraz działań, które musimy podjąć kolejno, co ograniczy czas potrzebny nam na cały proces.
c) Analiza opisu stanowiska pracy – musimy przeanalizować, jakie kwalifikacje będą brane pod uwagę przy rekrutacji, a wszystko po to, by dokładnie określić kogo szukamy. W małej firmie ni możemy pozwolić sobie, by zatrudniony pracownik musiał długo uczyć się jakiejś czynności.
d) Stworzenie ogłoszenia o pracę – tak naprawdę wielu właścicieli firm ma z tym kłopot, a zasada jest jedna – prawidłowe ogłoszenie musi być dość krótkie, zwięźle napisane, opisywać konkrety.
e) Sprawdzenie aplikacji pod względem formalnym – przyjmujemy tylko te aplikacje, które zawierają wszelkie wymagane zgody, by nikt nie mógł nas posądzić o nadużycie jego danych.
f) Sprawdzenie wiedzy kandydatów – gdy jest ich spora grupa, wtedy mamy możliwość wyboru. Chcąc wybrać najlepszego przeprowadzamy rozmowy, testy wiedzy i umiejętności, wyłaniające najlepszego.
g) Decyzja o przyjęciu do pracy – przekazujemy kandydatom, że mogą zacząć u nas pracować, lub też o odrzuceniu ich aplikacji, można podać powód. Jest to ostatni etap całego procesu.

idealny model zegarka

Redakcja crediteonline.pl

Redakcja "Credit Online" to zespół doświadczonych ekspertów, których pasją jest dzielenie się wiedzą i pomoc użytkownikom w zrozumieniu skomplikowanych tematów związanych z finansami, pracą, biznesem, ekonomią i stylem życia.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?