Na czym polega ekonomia wartości?
Data publikacji 23 marca 2020
Ekonomia to szerokie pojęcie. Opisuje produkcję dóbr i towarów, ich dystrybucję i sprzedaż. Prezentuje w jaki sposób jednostka podchodzi do wykorzystania zasobów, przygląda się procesom gospodarczym. To bardzo szerokie podejście. Przyznać można jednak, że w ekonomii w głównej mierze chodzi o pieniądze. Jednak współcześnie, społeczeństwo przykłada wagę do nieco innych aspektów ekonomii.
Powstała więc ekonomia wartości
Czym jest i jakie są jej główne cele? Odpowiadamy.
Wyobraźmy sobie, że zakładamy przedsiębiorstwo. Naszym celem jest nie tylko niezależność i swoboda, ale głównie zarabianie pieniędzy. Przedsiębiorcy szukają sposobów na oszczędności, szukają kosztów, by obniżyć podatek. Korzystają z usług księgowych i doradców finansowych, którzy pomagają im odnaleźć luki w polskim prawie. W skrócie, każdy ponoszony przez nich koszt to coś złego, każdy przychód to najlepsza rzecz, jaka ich spotyka.
Jednak sytuacja zmienia znaczenie, gdy chcemy prowadzić firmę w dłuższym okresie czasu. Nie możemy wówczas oszukiwać naszych odbiorców i grać nieuczciwie. Takie biznesy kończą się tak szybko, jak szybko się zaczęły. Ważne jest racjonalne podejście do gospodarki, określane przez Unię Europejską mianem zrównoważonego rozwoju. I to właśnie tym jest ekonomia wartości.
Polega ona na rozwoju firmy, na szerzeniu usług i zdobywaniu klientów, ale na pewnych z góry określonych zasadach wspierających gospodarkę. Nie chodzi o to, by zniszczyć zasoby naturalne albo środowisko społeczne korzystające z oferowanych usług, ale żyć z nim w symbiozie i propagować proekologiczne zachowania. Wiadomo, że każdy chce zarabiać. Zarabianie w krótkim okresie brzmi jeszcze lepiej. Jednak jakie ma to znaczenie jeśli okaże, że w przyszłości nie będziemy zdolni do tego, żeby wyprodukować coś sensownego, bo zabraknie nam zasobów?
Ekologia u konsumentów
Proekologiczne zachowania można już zauważyć u konsumentów. Chcą oni, by środowisko w którym się obracają było zdrowe i piękne. Choć nie jest to jeszcze bardzo popularne zachowanie, to pewna część nas odpowiedzialnie wybiera technologie, które stworzone zostały w poszanowaniu dla środowiska naturalnego. Często za wyższą cenę niż w przypadku innych produktów. Wszystko to dzieje się dlatego, że współcześnie bardzo mocno identyfikujemy się z markami produktów i usług, z których korzystamy. Wyznajemy ich ideę i popieramy poglądy. Należy jednak pamiętać, że w dobie internetu, każda marka może szerzyć zarówno prawdziwe, jak i fałszywe informacje w tym zakresie. Na stronach internetowych czy blogach można napisać i powiedzieć praktycznie wszystko. I wielu z nas, nie mając możliwości sprawdzenia, czy informacja jest prawdziwa, ulegnie. Dlatego konieczna jest zmiana myślenia ludzi – pieniądze są potrzebne, ale nie będzie ich jeśli zasoby naturalne opadną. Perfekcyjnym przedstawicielem ekonomii wartości są firmy rodzinne. Tworzone są one z myślą o własnym zarobku, jednak mają również za zadanie jak najdłużej istnieć na rynku. Są bowiem przekazywane z pokolenia na pokolenie. Jeśli duże korporacje również będą tak myśleć, zaczniemy żyć w lepszym świecie.