Wartości niematerialne w rozwoju firmy
Data publikacji 1 marca 2020
Praca to bardzo złożona zagadnienie. Na wydajność pracy i wszelkie aspekty związanie z jakością ma wpływ szereg czynników. Jedną z przestrzeni, której nie sposób pominąć, jest gama wartości niematerialnych.
Wartości niematerialne w rozwoju firmy
Zacznijmy od pochylenia się nad kwestią wyjaśnienie terminu takiej wartości. Niematerialne to w końcu takie, które nie bardzo dadzą się dotknąć czy zbadać empirycznie. Tego rodzaju wartościami zajmują się nauki dotyczące Teologii, filozofii czy psychologii. Niemniej jednak wartości niematerialne w rozwoju firmy są bardzo ważne, rzekłby nawet, że najważniejsze.
Jeśli mamy problemy duchowe, psychiczne czy innej natury, to nawet najlepsze wynagrodzenie nie pomoże odpowiednio nastawić się do pracy. Oprócz jednak takiego pojmowania wyrażenia czy terminu wartości niematerialnych istnieje jeszcze co najmniej jedno. Mowa tu o wszelkiego rodzajach praw autorskich, prawach do wynalazków czy prawach znaków towarowych. Takie rozumienie wyżej wymienionych rodzajów wartości stawia nam nasze rozważanie w zupełnie innym świetle. Główny wniosek pozostaje jednak niezmienny — te wartości również są bardzo ważne w rozwoju firmy. Weźmy przykład pierwszy z brzegu i zajmijmy się sprawą prawa do wynalazków. Abstrahując od tego, że opatentowania jakiegokolwiek wynalazku to szalenie ważne dokonanie nie tylko dla lokalnej firmy, ale być może i dla całego świata, to warto wspomnieć o kwestii morale pracowników danego przedsiębiorstwa. Przecież jeżeli nasza firma ma prawa, powiedzmy do jakiegoś wynalazku, to za opatentowaniem nie idą tylko gratyfikacje finansowe czy rozwój firmy w materialnym tego słowa znaczeniu. Warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób wpływa to na zachowania pracowników i rozwój niematerialny naszych kadr. Nie można bowiem powiedzieć, że taka sytuacja jest bez znaczenia.
Szersza perspektywa
Wartości niematerialne w rozwoju firmy zyskują wówczas na znaczeniu w znacznie szerszej perspektywie. Zostawmy na chwilę kwestie wynalazku i przejdźmy do prawa do znaku towarowego. Przykładem może być tutaj Solidarność, której znak jest rozpoznawalny w całej Polsce, a może i w Europie. To jeden z największych związków zawodowych, który położył podwaliny pod upadek komunizmu. Oni również mają swój własny znak towarowy. Posiadanie takiego symbolu to z jednej strony duma, ale z drugiej — odpowiedzialność. Są przepisy regulujące używanie takiego znaku. Do odpowiedzialności prawnej może zostać pociągnięty ten, kto bez zgody zacznie rozpowszechniać symbol tego związku z sobie znanych tylko celach i intencjach. Nie ma się czemu dziwić, prawa do znaku towarowego, a w tym przypadku prawa do znaku firmowego są bardzo ważną częścią tożsamości danej struktury rynkowej.
Jak więc napisaliśmy wyżej, wartości niematerialne można rozumieć na różny sposób, jednak w definicjach prawnych przyjmują określony wygląd i tak też są pojmowane. Tak czy inaczej, rozwój firmy w dużej mierze zależy od wartości niematerialnych i dbałość tego typu problematykę jest z pewnością w zainteresowaniach właścicieli firmy.